Audrey Azoulay, directeur-generaal van UNESCO, zegt in een verklaring: “Achter elk gestolen kunstwerk of fragment schuilt een stukje geschiedenis, identiteit en menselijkheid dat is ontnomen aan zijn bewaarders, onbereikbaar is geworden voor onderzoek en nu het risico loopt in vergetelheid te raken. Ons doel is om deze werken opnieuw onder de aandacht te brengen, en om samenlevingen het recht terug te geven hun erfgoed te zien, te beleven en zich erin te herkennen.”
Het museum is opgedeeld in verschillende ruimtes. In het ‘auditorium’ wordt uitgelegd wat de doelen zijn van het nieuwe virtuele platform. In de ‘galerij van gestolen cultuurgoederen’ worden objecten getoond, zoals een Syrische gouden hanger uit het jaar 120 na Christus, afkomstig uit het museum van Palmyra. Ze zijn geplaatst op een tijdlijn. In de ‘zaal voor teruggave en restitutie’ wordt beschreven hoe bepaalde objecten zijn teruggevonden, zoals de teruggave van een trilobietfossiel aan Marokko door de Chileense douane in april 2024.

Nederlandse werken
In de tentoonstelling zijn twee Nederlandse werken opgenomen: het schilderij Gezicht op de haven van Hoorn met magazijnen van de Admiraliteit op het Oostereiland en ’t Huys te Neck van Jan Claesz. Rietschoof en de aquarel Memento Mori van Herman Henstenburgh, die samen met 22 andere werken in 2005 werden gestolen uit het Westfries Museum. Ook is de Roemeense gouden helm te zien, die aan het begin van 2025 werd gestolen uit het Drents Museum in Assen.
UNESCO werkte bij de inrichting van het museum samen met Interpol dat een grote database beheert van gestolen kunstwerken.
Bekijk het virtueel museum voor gestolen kunst hier.
Bron: Nederlandse UNESCO Commissie
Publicatiedatum: 18/10/2025
Vul deze informatie aan of geef een reactie.