Ring A10 30 jaar!

Dit najaar bestaat de Ring A10 30 jaar! Met de officiële opening van de Zeeburgertunnel werd 30 jaar geleden de Ring A10 in Amsterdam voltooid. Rijkswaterstaat west-Nederland Noord blikt terug op de geschiedenis van de snelweg die de stad Amsterdam omringt.

Feiten over de Ring A10

  • Het 1deel van de A10 opende in juni 1966 en is een onderdeel van Ring West.
  • De totale lengte van de Ring is 32,3 km.
  • De A10 bestaat onder andere uit: een dijk, tunnels, bruggen en een maaiveld. Daarnaast ligt hij voor een deel verdiept.
  • De Ring A10 werd opgeleverd in 4 delen: West, Zuid, Oost en Noord

 

Op de infographic wordt de ontstaangeschiedenis van de Ring A10 beschreven. De 1e oplevering was in april 1975, de 2e in 1981, de 3e en 4e in 1990. De Ring A10 is in totaal 32,3 km lang.

Infographic ontstaan Ring A10 Amsterdam. Beeld: Rijkswaterstaat.

Geschiedenis Ring A10 in een notendop

De Ring werd gebouwd in de volgorde West, Zuid, Oost, Noord.

De planning voor het westelijke gedeelte van de A10 begon al in de jaren 30. In 1966 werd het eerste gedeelte geopend, inclusief de Eerste Coentunnel. In de jaren daarna werd er gewerkt aan het zuidelijke deel. West en Zuid zijn als eerste aangelegd om verkeer van de A2 om de stad te kunnen leiden.

Het oostelijke gedeelte van de Ring is het kortste deel en verbindt Amsterdam met de A1. Het deel tussen Ring Zuid en knooppunt Watergraafsmeer opende in 1989.

In 1984 werd begonnen aan de bouw van de Zeeburgertunnel, die uiteindelijk in 1990 geopend werd. Met deze mijlpaal liep de A10 rond en was de Ring Amsterdam officieel geboren.

De oude Sloterweg, gezien vanaf de oude ringspoorbaan tijdens de aanleg van de Einsteinweg (beneden) en de autoringweg West A10 in augustus 1974. Beeld: Stadsarchief Amsterdam.

Op de website van Rijkswaterstaat vind u meer informatie. Ook op hun Instagram en Twitter zullen in het najaar dagelijks berichten verschijnen over het ontstaan van de Ring.

Publicatiedatum: 22/10/2020

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.