Keti Koti: geschiedenis van ons allemaal
Toen de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863 werd afgeschaft, was daar in Nederland zelf niet veel van te merken. Terwijl in Paramaribo en Willemstad kanonschoten klonken, bleef het hier angstvallig stil. Hoe anders is dat tegenwoordig op 1 juli, als in de grote steden massaal Keti Koti wordt gevierd. Ook klinkt de roep om er een nationale feestdag van te maken steeds luider. Het slavernijverleden geldt niet langer als exclusief zwarte geschiedenis, maar als een gedeeld verleden van ons allemaal. Toch ging aan dat inzicht een lange weg vooraf.
>