07 augustus 1927

Botsing Gooische Stoomtram bij Laren

Al bellend, rammelend, zuchtend en steunend en met een grote rookwolk achter zich aan, kwam tram 7a van de in 1880 opgerichte Gooische Stoomtram Maatschappij in de ochtend van zondag 7 augustus 1927 langzaam op gang. De bestuurder die dag, machinist D.J. van den Berg, begon vrolijk aan zijn dienst. Niet wetende wat hem te wachten stond...

Vanwege de grote zomerdrukte reed er die dag een extra tram 7a. De tram vertrok met flinke vertraging om 10.50 uur vanaf het Amsterdamse Weesperpoortstation. Het traject liep via Diemen, Muiden, Muiderberg, Naarden en Laren naar Hilversum. Ondertussen was tram 10 uit Laren vertrokken met een lichte vertraging. De afspraak was om bij de wisselplaats ‘De Gooische Boer’ elkaar te kruisen. Nadat tram 7a door de vertraging al op de Hakkelaarsbrug met een tegentram was gekruist kreeg Van den Berg door een miscommunicatie tussen de controleurs van Muiderberg en Laren te horen dat hij niet meer op de wisselplaats hoefde te wachten. Zo dacht de machinist rustig door te kunnen rijden op het enkelsporige traject naar Laren en verder naar het eindpunt Hilversum, terwijl uit de tegenovergestelde richting tram 10 in aantocht was.

Juist op het moment dat de extra tram bij de onoverzichtelijke bocht bij villa ‘Groenendaal’ te Laren arriveerde, kwam van de andere kant tram 10. Pas op het laatste moment kregen de machinisten elkaar in het oog en remden zo hard als ze konden. Maar het was al te laat. Beide trams botsten frontaal tegen elkaar op. In totaal waren er vier doden, zeven zwaargewonden en meerdere lichtgewonden. Vanwege de vele dodelijke ongevallen, waar het ongeluk te Laren een voorbeeld van was, kreeg de tram al snel de bijnaam ‘Gooische Moordenaar’.

Gerelateerd artikel

De Gooische Moordenaar De Gooische stoomtram Met Jan Feith door het Gooi (1933) Gooische tramremise