Nieuwe inzichten uit publieksonderzoek
Tijdens de bijeenkomst werd het nieuwste onderzoek uit 2025 gepresenteerd naar de bekendheid en waardering van het Nederlands UNESCO-Werelderfgoed. Sinds 2014 wordt periodiek gemeten hoe Nederlanders het Werelderfgoedlabel ervaren. De resultaten bevestigen eerdere trends:
- Bekendheid is groot: negen op de tien Nederlanders weten wat UNESCO-Werelderfgoed is.
- Maar het effect op bezoekgedrag blijft beperkt: vooral jongeren kennen weinig locaties en laten zich nauwelijks door de Werelderfgoedstatus leiden in hun keuze om ergens naartoe te gaan.
- Ter plekke maakt de status wél verschil: bezoekers waarderen hun ervaring hoger wanneer ze eenmaal op een Werelderfgoedlocatie zijn.
De uitdaging zit dus in het eerder en consistenter vertellen van het Werelderfgoedverhaal in de publieksreis.
Lees hier het hele marketingadvies

Schokland, UNESCO Werelderfgoed. Foto: Agnes Monkelbaan, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.
Van inzichten naar actie
Het onderzoeksrapport vormt de basis voor een nieuw strategisch advies, opgesteld door NBTC. De kern: Zorg dat het UNESCO-verhaal zichtbaar, herkenbaar en relevant is vanaf de allereerste inspiratie tot en met het daadwerkelijke bezoek.
Tijdens de bijeenkomst gingen 64 deelnemers, variërend van sitemanagers en marketeers tot beleidsmakers en DMO’s, aan de slag met deze opgave. In interactieve sessies werden thema’s verdiept als:
- Bestemmingsmanagement
- PR & influencer marketing
- Digital & contentstrategie
- Bezoekersbeleving in een digitale context
De bijeenkomst bood veel ruimte voor kennisdeling en ontmoeting en vormt een belangrijke stap richting een gezamenlijke aanpak om het Werelderfgoed in Nederland sterker te profileren.
Als afsluiting werd de dag verbeeld in een serie sfeervolle illustraties van Martijn Cornelissen.
Bekijk hier meer over het publieksonderzoek
Bron: De Erfgoedstem
Vul deze informatie aan of geef een reactie.