Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN

‘Schilderbeest’ Breitner te zien in Singer Laren

George Hendrik Breitner (1857 – 1923) is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de late 19e eeuw. De afgelopen decennia is zijn werk vooral belicht vanuit zijn stedelijke onderwerpen en als fotograaf. Het leverde hem bijnamen op als ‘de schilder van Amsterdam’ en ‘Nederlands impressionist’. Door deze 'beperkende' blik zijn we de bijzondere artistieke kwaliteiten van Breitner uit het oog verloren.

Gastconservator Suzanne Veldink gaat in de eerste monografische overzichtstentoonstelling sinds 1994, terug naar de oerkunstenaar die Breitner is. Voor de troepen uit nam hij de vrijheid om zijn gevoel uit te drukken in kleur en in een karakteristiek, krachtig handschrift. In de tentoonstelling laat Veldink zien hoe baanbrekend en invloedrijk Breitner is geweest. Ze presenteert een nieuwe, overkoepelende visie op een van Nederlands grootste meesters.

George Hendrik Breitner, Naar de markt, ca. 1880-1916. Collectie Singer Laren, permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Nieuw perspectief

In de tentoonstelling met ruim 70 schilderijen en werken op papier zet Veldink de ontwikkeling van Breitner in een nieuw perspectief door een combinatie te presenteren van echte publiekslievelingen, zoals Breitners kimonomeisjes, en onbekendere werken. Sommige ervan zijn al decennia niet in Nederland te zien geweest.

George Hendrik Breitner, De gele rijders, 1885-1886. Collectie Rijksmuseum Amsterdam.

Modernisme

Breitners onderwerpkeuze blijkt een middel te zijn geweest voor een experimenteel gebruik van lijn en kleur, waarmee hij zijn tijd ver vooruit was. Daarmee speelde hij een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van het modernisme in Nederland; een onderwerp dat diep verankerd is in het DNA van Singer Laren. Deze pioniersrol vormt de rode draad in de tentoonstelling. Er zijn bijzondere bruiklenen te zien uit binnen- en buitenland, waaronder van Fondation Custodia en Maannacht van Musée d’Orsay, beide in Parijs, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het Rijksmuseum Amsterdam, Dordrechts Museum, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en van een groot aantal – internationale – particuliere collecties.

George Hendrik Breitner, Anna (meisje in rode kimono), 1893-1894. Particuliere collectie. Foto: Gert-Jan van Rooij, Amsterdam.

Activiteiten

De tentoonstelling is van 15 mei tot en met 8 september te zien in Singer Laren. Het reserveren van een ticket met starttijd is verplicht en kan via de website van het museum.

In het kader van de tentoonstelling organiseert Singer Laren ook rondleidingen door de tentoonstelling en schilderworkshops voor volwassenen.

Bron: Singer Laren

Publicatiedatum: 25/05/2024

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.