
In totaal werden meer dan 51 000 bezoekers van 150 musea in zes landen (België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië) bevraagd. Voor de studie sloeg de UAntwerpen de handen ineen met Sentomus, een onderzoeksconsortium van zeven universiteiten dat de publiekswerking van Europese musea bestudeert.
De grootste respons kwam uit Nederland, Vlaanderen en Duitsland. De meeste respondenten waren content over hun museumbezoek: ruim 91 procent zegt ‘tevreden’ of zelfs ‘zeer tevreden’ te zijn over hun bezoek.
“Ook op de verschillende deelaspecten scoren de musea zeer positief”, zegt Annick Schramme, professor cultuurmanagement aan de UAntwerpen. “92 Procent van de bezoekers geeft bijvoorbeeld aan ‘(zeer) tevreden’ te zijn over de vriendelijkheid van de medewerkers. Ook vinden ze het personeel makkelijk aanspreekbaar (91 procent), duidelijk aanwezig en zichtbaar in het museum (89 procent) en behulpzaam (88 procent\). Ook de expertise van de medewerkers wordt hoog ingeschat (82 procent)”.
Mentaal welzijn
Bevorderen musea ook het mentale welzijn van de bezoekers? Om dat te meten, maakten de wetenschappers gebruik van het zogenoemde Impact Compass Model (ICM). “Die tool peilt naar het welbevinden van de museumganger”, legt Schramme uit. “Zo ontdekten we dat bezoekers musea ervaren als een veilige haven: een plek waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Musea zetten mensen ook aan het denken en verruimen zo de blik van hun bezoekers”.
Het ICM geeft ook aan dat musea de creativiteit van de bezoekers stimuleren. Ze prikkelen de verbeelding en motiveren hen om nieuwe dingen te ontdekken. Ook op het vlak van gemeenschapsvorming blijkt de rol van musea cruciaal.

Museumbezoekers. Foto: Tsimur Asayonak via Unsplash.
Verbeterpuntjes
De Europese musea krijgen dus een goed rapport, al zijn er ook verbeterpuntjes. Schramme: “Uit de resultaten van het ICM blijkt dat bezoekers musea minder als een ontmoetingsplaats ervaren. Op dat sociale aspect zouden sommige musea meer kunnen inzetten. Ook misten de respondenten het om nieuwe vaardigheden te leren tijdens hun bezoek. Daar kan men op inspelen door het aanbod uit te breiden. Denk aan een interactievere kunstbeleving waarbij de bezoeker meer mag dan alleen kijken naar de collecties”.
Museum van de toekomst
Tot slot werd de museumbezoekers gevraagd een blik op de toekomst te werpen: in een lijst met 32 opties konden ze aanduiden wat hun ‘museum van de toekomst’ moet bieden. In die peiling scoorden interactieve (43 procent) en immersieve (29 procent) ervaringen het hoogst, gevolgd door de steun aan jonge kunstenaars (26 procent), een duurzaam en milieuvriendelijk museum (25 procent) en het museum als plek om anderen te ontmoeten (24 procent). Schramme: “Verschillende leeftijdsgroepen, achtergronden en geslachten hebben uiteenlopende behoeften. Die met elkaar combineren wordt een interessante uitdaging”.
Bron: Monumentaal
Publicatiedatum: 07/04/2025
Vul deze informatie aan of geef een reactie.