Zowel Velsen als Santpoort kregen aanvankelijk een eenvoudig houten stationsgebouw aan deze nieuwe spoorlijn. Pas jaren later kreeg Santpoort een vervangend station, dat in 1898 – 1899 gebouwd werd naar ontwerp van de architect D.A.N. Margadant. Het station, dat de naam Station Santpoort Meerenberg kreeg, werd opgetrokken in chaletstijl. De toevoeging ‘Meerenberg’ verwijst naar de band van het station met het nabijgelegen krankzinnigengesticht Meerenberg, dat in 1847 geopend werd. Toen in 1898 het vervangende station verrees, werd het van groot belang voor het Provinciaal Ziekenhuis Meerenberg. Er kwam zelfs een speciale wachtkamer voor de patiënten van Meerenberg, zodat reizigers niet met de ‘krankzinnigen’ samen hoefden te zitten. Na de Tweede Wereldoorlog nam het belang van het stationnetje snel af. De NS hief in 1954 de aftakking op. Het Provinciaal Ziekenhuis Meerenberg sloot in 2002 haar deuren. De Kennemerlijn bestaat echter nog steeds en vormt één van de belangrijkste spoorlijnen van Nederland.
01 mei 1867
Kennemerlijn geopend
In 1867 legde de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij de spoorlijn Haarlem – Uitgeest aan, die aansloot op de verbinding Amsterdam – Rotterdam. Het traject liep vanaf Haarlem via Santpoort, Westerveld, Velsen en Beverwijk naar Uitgeest. De spoorlijn kwam al snel bekend te staan als de Kennemerlijn.