08 augustus 1837

Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij opgericht

Op 8 augustus 1937 werd in Amsterdam de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.) opgericht. Dit betekende het begin van het Nederlandse spoorwegnet. Het traject Amsterdam-Rotterdam werd als eerste aangelegd. Twee jaar later, in 1839, reed de eerste trein over het beginstuk van dit traject tot Haarlem.

Aanvankelijk was het de bedoeling om een spoorlijn aan te leggen tussen Amsterdam en Keulen, maar de Nederlandse belegger zag er geen brood in. Initiatiefnemer en oud-militair Willem Christiaan Brade gaf echter niet op. Een tweede verzoek pakte Brade handiger aan. Samen met twee vooraanstaande Amsterdammers, Louis Jan Jacob Serrurier en Rodolphe le Chevalie, vroeg hij een concessie aan voor de lijn Amsterdam–Rotterdam via Haarlem. Als proef werd er begonnen met de lijn tussen Amsterdam en Haarlem. Voor de aanleg en exploitatie werd in 1837 de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) opgericht. Voor een bedrag van f 1.048.000 werd parallel aan de Haarlemmertrekvaart een spoorlijn aangelegd, inclusief bruggen, stationsgebouwen, rijtuigen en locomotieven. De eerste vier locomotieven, gekocht bij Longridge in Engeland, kregen klinkende namen: De Snelheid, De Hoop, De Arend en De Leeuw. De locomotieven de Arend en de Snelheid trokken tijdens de eerste rit op 20 september 1839 de feesttrein met 300 genodigden. De trein werd een groot succes: in 1842 werd de lijn doorgetrokken naar Leiden en een jaar later naar Den Haag (Holland Spoor). In 1847 bereikte de ‘Oude Lijn’ van de HIJSM via station Delft het eindpunt Rotterdam (Delftsche Poort).

Gerelateerd artikel

Station Haarlem: de eerste spoorlijn van Nederland Geschiedenis NS begon in Amsterdam en Haarlem