Oneindig Noord-HollandBeleef de geschiedenis van jouw provincie
NL | EN
15 april 1882

Gooische Stoomtram aangelegd

Eind negentiende eeuw was het Gooi een trekpleister voor Amsterdammers. Op mooie zomerdagen namen stadsmensen de Gooische Stoomtram naar de stranden, bossen en heidevelden die de streek rijk was. De tram droeg de bijnaam ‘Gooische moordenaar’ omdat er door de jaren heen talrijke ongelukken gebeurden, vaak met dodelijke afloop.

Voor de komst van trein- en tramverbindingen was het Gooi een redelijk geïsoleerde streek. De trein verbrak dat isolement. In 1874 werd de Oosterspoorlijn van Amsterdam naar Amersfoort geopend, met de tussenstations Weesp, Naarden-Bussum, Hilversum en Baarn. Omdat de trein slechts in een aantal Gooise plaatsen stopte, rees de vraag naar een betere verbinding met het achterland. Met dit doel voor ogen richtte de Haagse ingenieur Cornelis Bok in 1880 de N.V. Gooische Stoomtram op. Zowel het vinden van financiers als het aanleggen van de lijn verliepen voorspoedig, zodat op 17 mei 1881 het eerste stuk rails tussen het Amsterdamse Weesperpoortstation en het dorp Diemerbrug geopend kon worden. De lijn werd daarna uitgebreid naar Muiden, Naarden, Laren en Hilversum, met een aftakking van Hakkelaarsbrug naar het strand van Muiderberg. Deze lijn werd aangesloten op een tweede dienst, die reed van Hilversum via Laren en Blaricum naar Huizen. Het eindpunt aan de Lindenlaan werd op 15 april 1882 bereikt. ‘De Gooische’ werd een ware sensatie voor dagjesmensen uit de stad, die op mooie dagen wilden genieten van het groene Gooi.

Gerelateerd artikel

De Gooische stoomtram Het ongeval van de Gooische Moordenaar