15 oktober 1889

Centraal Station geopend

Het moet een waar spektakel zijn geweest toen het Centraal Station van Amsterdam op 15 oktober 1889 geopend werd. De verwachtingen waren hoog. Nieuwsgierige toeschouwers konden voor 2 ½ cent een ‘perronkaartje’ kopen, om het station van binnen te bezichtigen. Hoewel er maar liefst 14.000 kaartjes beschikbaar waren, bleken ze om elf uur ’s ochtends al uitverkocht.

Voor de komst van de spoorwegen reisde men lange afstanden met de trekschuit, een boot die door een paard aan wal getrokken werd. Met de trekschuit duurde het ongeveer drie uur om van Amsterdam naar Haarlem te komen. Op 20 september 1839 reed stoomlocomotief De Arend in 25 minuten de eerste officiële treinrit tussen de twee steden en luidde daarmee een nieuw tijdperk in. Niet lang daarna volgde een spoorweg van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland, met een afsplitsing richting Rotterdam. Deze Rhijnspoorweg had net als de spoorlijn Amsterdam-Haarlem een eigen station in de hoofdstad. Toen er ook een derde treinverbinding naar Den Helder bij kwam, werd het duidelijk dat Amsterdam één station nodig had waar alle treinen samenkwamen. Dit Centraal Station, ontworpen door de bekende architecten Pierre Cuypers en A.L. van Gendt, werd in 1889 op een kunstmatig eiland in het IJ voltooid.

Gerelateerd artikel

Amsterdam Centraal Station en Koninklijke Wachtkamer De 22 leeuwen van het Amsterdamse Centraal Station