Pastel als medium
Pastel kende in de late 19de eeuw een heropleving dankzij een waaier aan nieuwe pigmenten met ongekende kleurkracht. Pasteltekeningen konden relatief snel en op locatie worden vervaardigd. Ze werden door kunstenaars gepresenteerd als volwaardige, autonome kunstwerken vergelijkbaar met schilderijen. De twee nieuwe aanwinsten van het Van Gogh Museum illustreren de reikwijdte van de pastel: Anquetins levendige en bonte verbeelding van het Parijse nachtleven en Degouves verstilde nocturne in blauwtonen.

Louis Anquetin (1861-1932), Avenue de Clichy, ’s avonds, vijf uur, 1887, pastelkrijt op papier op karton, 60.3 x 50.3 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij).
Modern Parijs in pastel
Anquetins Avenue de Clichy, ’s avonds, vijf uur vangt het schemermoment in de kunstenaarswijk Batignolles met contrasterende kleurvlakken en uitgesproken contouren: van de groenige
Nocturne van formaat
Het Comomeer is uitzonderlijk in formaat en kwaliteit; het behoort tot de grootste en belangrijkste pastels van Degouve en werd al in 1897 op de Salon de La Libre Esthétique enthousiast onthaald. De Belgische Degouve de Nuncques

William Degouve de Nuncques (1867-1935), Het Comomeer, 1897, pastelkrijt op papier op karton, 111.3 x 151.5 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij).
Betekenis voor de collectie
Het Van Gogh Museum verzamelt al decennia pastels en aquarellen van voorlopers, tijdgenoten en navolgers van Van Gogh. De verworven werken sluiten naadloos aan bij het collectiebeleid van het Van Gogh Museum om de 19de-eeuwse tekening als zelfstandig kunstwerk zichtbaar te maken. Avenue de Clichy, ’s avonds, vijf uur verdiept de Parijse context rond Van Gogh en de schilders werkzaam rond de Boulevard de Clichy in Parijs. De omvang en kwaliteit van Het Comomeer benadrukken de gelijkwaardige status die tekening en schilderkunst rond 1900 hadden.
Bron: Van Gogh Museum
Publicatiedatum: 22/11/2025
Vul deze informatie aan of geef een reactie.