30 november 1992

Treinongeval bij Hoofddorp

In november 1992 kwamen vijf mensen om het leven toen de Intercity Amsterdam-Vlissingen bij Hoofddorp ontspoorde. Meer dan dertig mensen raakten gewond. Het ongeluk ontstond door werkzaamheden aan het spoor, waarbij tijdelijk scherpe bochten waren aangelegd.

In november 1992 vonden werkzaamheden plaats aan het spoor ten zuiden van station Hoofddorp. Enkele wissels werden verlegd en de passerende treinen moesten tijdelijk gebruik maken van een scherpe S-bocht. Twee dagen voor het noodlottige ongeluk vond een eerste ontsporing plaats van een trein naar Parijs, die in de scherpe S-bocht onvoldoende had afgeremd, ondanks de bordjes die waarschuwden om de snelheid te verlagen. Er waren toen gelukkig geen doden te betreuren en het spoor kon snel hersteld worden. In de ochtend van maandag 30 november reed ook de intercity 2127 van Amsterdam naar Vlissingen met te hoge snelheid over het herstelde stuk spoor. Alle rijtuigen ontspoorden, maar alleen het voorste rijtuig kantelde en belandde op zijn kop naast het spoor. In dit rijtuig vielen vijf doden, nog eens dertig mensen raakten gewond. Naar aanleiding van het ongeval bij Hoofddorp nam de NS verschillende maatregelen om dit soort ongelukken in de toekomst te voorkomen.