Van cactus- tot voetbalplaatjes

Bij plaatjesalbums wordt direct aan Verkade gedacht. Dat is niet helemaal terecht. Ook andere Zaanse ondernemingen timmerden stevig aan de weg. Het Zaans Museum haakte in 2010 op de verzamelwoede in met een expositie over de Zaanse albums door de jaren heen.

Dat het verzamelen van plaatjes niet iets is van vroeger, bewijzen de acties van Albert Heijn in 2009 en begin 2010 met plaatjes van voetballers uit de vaderlandse eredivisie. Er ontstond een ware rage. Bij de beide acties gingen er in acht weken tijd telkens vijfhonderd miljoen plaatjes en 750.000 albums over de toonbank.

Plakkerige werkweken

De ongekroonde koning van de albums is Verkade die tussen 1903 en 1940 maar liefst 27 albums uitgaf van hoge kwaliteit over de natuur in de ruimste zin van het woord. Ruim twee miljoen albums werden er in die periode aangeschaft. Naar schatting zijn er zo’n driehonderd miljoen plaatjes door bezige handen in de albums geplakt. Er is wel eens uitgerekend dat bij een gemiddelde inplaktijd van twintig seconde per plaatje de Nederlandse bevolking hieraan in totaal 40.000 werkwerken van 40 uur heeft besteed, ofwel 1,6 miljoen uur.

Educatief

Veel van de Zaanse albums hebben een hoog educatief gehalte. Leerzame boeken over de natuur en de schoonheid van ons land. Daaronder bevinden zich juweeltjes, zoals het ‘Cactus-Album’ uit 1931 van cacao- en chocoladefabriek Pette uit Wormerveer dat werd gelanceerd onder de slogan ‘Met Pette’s album in de hand, kweekt iedereen zijn cactusplant’. Het is een compleet naslagwerk en tevens een handleiding voor de beginner. Een must voor de liefhebber van ‘gedoornde vrienden’.

Thee bij watersnood

Maar onder de uitgegeven albums zitten ook vreemde vogels, zoals het album ‘De Watersnood van 1916’, uitgegeven door Ter Wee uit Zaandam. Ondanks de ellende die de ramp met zich meebracht, weet de auteur in het ‘overstromingsgeschrift’ een bizarre link te leggen met de thee van Ter Wee, omdat men “de gebeurtenissen nu kalm kan bepraten onder het gebruik van een kopje thee”.

Olympische Spelen

Een vreemde eend in de bijt is ook het album ‘Nederlandse Olympische Ploeg 1956’ van supermarktketen Simon de Wit. Ruim op tijd lanceerde het bedrijf het album van de Zomerspelen in Melbourne. Maar er kwam een kink in de kabel. Het NOC besloot niet naar Melbourne te gaan uit protest tegen het Russische optreden in Hongarije. Ondanks deze tegenvaller besloot Simon de Wit het album gewoon uit te geven.

Boek

Over de albums verscheen tevens een boek, geschreven door Peter Roggeveen. In het boekwerk wordt aan elke bedrijf een apart hoofdstuk gewijd over de historie van de onderneming (opkomst/neergang of overname) en de uitgegeven plaatjesalbums met informatie over de auteurs, illustratoren en inhoud van de albums. Alles rijkelijk voorzien van historisch zwart/wit fotomateriaal van de firma’s en kleurenillustraties van de plaatjes en de albums.

Het boek van Peter Roggeveen.

Het boek van Peter Roggeveen.Het boek van Peter Roggeveen.

Publicatiedatum: 12/01/2011

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.