Een 16de-eeuws waterschip in het IJ

Voorafgaand aan het verdiepen van de vaargeul Amsterdam – Lemmer werd in 2005 de bodem van het IJ gescand op obstakels. Op een paar locaties lagen mogelijk scheepswrakken. Een verkenning onder water wees uit dat op één plek een bijzonder schip was bewaard. Omdat hier gebaggerd ging worden werd het wrak geborgen en boven water verder bestudeerd. 

De berging van het wrak

83ec2e9d43377fd31339dab1364ba964ee28585d

Opgraving

Het schip is20 meterlang en bestaat uit een bijna complete romp met voor- en achtersteven. Onder water werd het in drie delen gezaagd. Nadat het achter-, midden- en voorschip aan land was gehaald, werd de scheepsconstructie nauwkeurig onderzocht en gedocumenteerd. Binnen het schip werden onder meer restanten van een vuurplaats en gebruiksvoorwerpen van de schipper gevonden. Aan de jaarringen van het hout is afgeleid dat het schip rond 1585 is gemaakt. Er werd ook een muntje uit 1596 gevonden. Om onbekende reden is het schip rond 1600 gezonken.

De berging van het schip

d8db6a9f8f1c7266111bcdcc7ee765ad502c4859

Verse vis

Dit type schip heet een waterschip, omdat een deel van het ruim uit een open waterbak (bun) bestond waar vis levend in werd vervoerd. Uit de gevonden visgraten blijkt dat het schip vergaan is met verse bot en baars aan boord. Van de 16de tot in de 18de eeuw kwamen waterschepen veel voor rond Amsterdam. Ze waren multifunctioneel, want waterschepen werden ook als sleepboot ingezet. Als werkpaarden van de Amsterdamse haven trokken ze de grotere schepen over ondiepten zoals het Pampus.

Het schip

43af64f675ad099e137994638e8693f41ab3412b

Opnieuw te water

Bureau Monumenten & Archeologie vond het wrak de moeite waard om te bewaren. Daarom is het na archeologisch onderzoek weer afgezonken op de bodem van het IJ, ten zuiden van de strekdam langs de vaargeul. Onder water blijft het hout goed bewaard en zo kan het schip dienen als oefenobject voor duikers bij het documenteren van scheepswrakken.

De tewaterlating van het schip

384b8ab9c5ff2c988777f7ffd5f5343b00338e6b

Publicatiedatum: 07/05/2012

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.