
Wederopbouwkunst
Het kunstwerk van Wenckebach is typisch voor de naoorlogse jaren, bekend als de wederopbouwperiode. Die wordt gekenmerkt door een ware bouwexplosie.
In het kader van een in 1952 door de rijksoverheid ingestelde regeling moest 1,5 procent van de totale bouwsom van onder andere scholen, ziekenhuizen en overheidsgebouwen besteed worden aan kunst. Men had een sterk idealistisch motief: hedendaagse kunst in de leef- en werkomgeving van mensen brengen, zodat zij op een natuurlijke manier in aanraking komen met kunst waardoor het welzijn wordt verhoogd.

Glaskunst van Karla Wenckebach. Foto: Monumentaal.
Drie ramen
Het gaat bij het werk van Karla Wenckebach om drie ramen, bestaande uit 2×2 en 1×3 panelen. Ieder paneel meet 83,5 x 108,5 centimeter. Het glas-in-lood is om niet beschikbaar. Ze hoeven niet als raam gebruikt te worden. Zo is het ook mogelijk om ze in een frame voor een al bestaand raam te plaatsen, of om ze met verlichting tegen een wand te situeren.

Glaskunst van Karla Wenckebach. Foto: Monumentaal.
Blijvend zichtbaar
Volgens de Werkgroep Monumentale Kunst van Heemschut is het belangrijk dat de nieuwe locatie blijvend is. Bij voorkeur op een zichtbare locatie. Denk aan een school, de entreehal van een appartementencomplex, een wijkcentrum of een kerk.
Aan het plaatsen op een nieuwe plek zijn kosten verbonden. Voor de financiering behoort fondsenwerving door Heemschut tot de mogelijkheden, aldus de erfgoedvereniging.
Belangstelling, of heb je een tip voor een geschikte locatie? Stuur een mail naar wmk@heemschut.nl.
Bron: Monumentaal
Publicatiedatum: 17/04/2025
Vul deze informatie aan of geef een reactie.