Willem van de Velde & Zoon

Het Scheepvaartmuseum presenteert van 1 oktober 2021 t/m 27 maart 2022 een overzichtstentoonstelling van de kunstenaars Willem van de Velde de Oude en zijn zoon Willem van de Velde de Jonge. Zij behoren tot de absolute top van de 17de-eeuwse zeeschilderkunst. De tentoonstelling Willem van de Velde & Zoon belicht het familiebedrijf van de Van de Veldes, hun oog voor detail en sfeer, grote vakmanschap en het ‘oorlogscorrespondentschap’ van vader Willem.

Niet eerder bracht Het Scheepvaartmuseum zóveel objecten van beide schilders bijeen. Twee recent door het museum verworven wandtapijten, die de slag bij Solebay in 1672 uitbeelden, zijn voor het eerst te zien. Michael Huijser, directeur van Het Scheepvaartmuseum: “Dit is de tentoonstelling die Het Scheepvaartmuseum altijd al heeft willen maken.”

Schepen op de Rede, ca 1658, Willem van de Velde de Jonge, collectie Mauritshuis.

Bruiklenen

De tentoonstelling bevat naast eigen collectie ook veel bruiklenen uit onder meer het National Maritime Museum in Greenwich, Mauritshuis en Rijksmuseum. Bovendien zijn er zowel bruiklenen uit de Britse en Nederlandse koninklijke verzamelingen te zien. De Britse koningin Elizabeth II heeft de schilderijen Holmes’s Bonfire, the burning of Dutch merchant ships between Terschelling and Vlieland (Willem van de Velde de Oude,1676), The Royal Escape in a breeze (Van de Velde de Jonge, ca. 1675) en The ‘Golden Leeuw’ at Sea in Heavy Weather (Willem van de Velde de Jonge, 1671) voor de tentoonstelling uitgeleend.

Uit de Nederlandse Koninklijke Verzamelingen is het penschilderij Vloot op de rede te zien (Willem van de Velde de Oude, ca. 1650). Het schilderij heeft doorgaans een vaste plek in de werkkamer van Koning Willem-Alexander in het Koninklijk Paleis Amsterdam en is daar ook te zien voor publiek.

Jeroen van der Vliet, samensteller van de tentoonstelling: “Dat zo veel verschillende musea en maar liefst twee koninklijke verzamelingen zo’n genereuze bijdrage aan de tentoonstelling leveren, onderstreept het internationale belang van beide kunstenaars.”

The Burning of the Royal James (Later in the Day), Thomas Poyntz en Willem van de Velde de Oude , Londen, 1685 – 1688. Beeld: Het Scheepvaartmuseum.

Oorlogscorrespondent

Beroemd zijn de minutieuze penschilderijen van Willem van de Velde de Oude. Deze tekeningen in inkt werden op doek of paneel in het formaat van een groot schilderij vervaardigd. Van de Velde was vaak zelf bij grote gevechten aanwezig, varend in een klein zeilschip, als een heuse ‘embedded journalist’. Op papier schetste hij de gevechtshandelingen om die later in zijn atelier uit te werken. Op Episode uit de zeeslag in de Sont (ca. 1660) heeft Van de Velde zichzelf weergegeven, varend tussen de talloze schepen die in hevig gevecht zijn (collectie Stedelijk Museum Alkmaar).

Episode op de slag bij de Sont, ca 1660, Willem van de Velde de Oude, collectie Stedelijk Museum Alkmaar. © Twycer

Over de tentoonstelling

De overzichtstentoonstelling Willem van de Velde & Zoon neemt de bezoeker mee in de maritieme wereld van de Van de Veldes en voert langs ruwe schetsen, kalme zeegezichten, dramatische stormen en indrukwekkende zeeslagen. Willem van de Velde de Oude (1611-1693) blonk uit in gedetailleerde pentekeningen en Willem van de Velde de Jonge (1633-1711) in sfeervolle schilderijen in olieverf.

Het is voor het eerst dat zoveel werken van beide kunstenaars samen te zien zullen zijn. Vader en zoon Van de Velde hadden een bloeiend en internationaal opererend familie-atelier dat zeventig jaar bestond en tot de top van de 17e-eeuwse zeeschilderkunst behoorde. Eerst waren zij succesvol in de Republiek, vanaf 1672 werkten zijn aan het Engelse hof. Twee recent door het museum verworven wandtapijten, die de slag bij Solebay in 1672 uitbeelden, komen voort uit een koninklijke opdracht aan Willem van de Velde de Oude. Deze Solebay wandtapijten vormen een van de hoogtepunten in de tentoonstelling.

Omslagfoto: Het Scheepvaartmuseum, © Twycer

Bron: Het Scheepvaartmuseum

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.