
Bloemen van glas
Joris Loudon (New York, 1942) raakte betoverd door wetenschappelijke objecten toen hij in 1998 in het Harvard Museum of Natural History de prachtige glazen bloemen van glaskunstenaars Leopold en Rudolf Blaschka zag. Met een achtergrond als verzamelaar van hedendaagse kunst zag hij direct de schoonheid, raadselachtigheid en onalledaagsheid van deze objecten, oorspronkelijk bedoeld om meer van te leren over de natuur. De kwal van glas, toverlantaarnplaatjes met uitgestorven dieren of de opgezette pad die hij bezit: het zijn kunstwerken op zichzelf. Zijn verzameling bestaat inmiddels uit vele objecten van uiteenlopende materialen: gips, fluweel, ivoor, glas en papier. Het zijn afgietsels, mineralen, geïllustreerde boeken, prenten, tekeningen en anatomische modellen.

Surreal Science. Beeld: Teylers Museum.
Nieuw perspectief
Kunstenaar Salvatore Arancio (Catania, Italië, 1974) is gefascineerd door de natuur en de menselijke obsessie om die natuur te begrijpen. Hij koos 250 objecten uit Loudons verzameling en combineerde ze met geluid, licht, video en zijn eigen objecten, waardoor ze in een geheel nieuw perspectief worden geplaatst. Zo ontstaat een mysterieuze en wonderbaarlijke installatie, een fascinerende kruisbestuiving van kunst en wetenschap in het oudste museum van Nederland.
Surreal Science was in het najaar van 2018 te zien in Whitechapel Gallery in Londen. Dankzij een samenwerking met Whitechapel is een tweede versie van deze tentoonstelling van 17 februari tot en met 3 september te zien in Teylers Museum.
Realistic Science
De tentoonstelling Realistic Science in het Boekenkabinet sluit aan bij Surreal Science in de Tentoonstellingszaal. Realisti
Kijk voor meer informatie op de website van het museum.
Bron: Teylers Museum
Vul deze informatie aan of geef een reactie.