Kerken & Slavernij. Een heilzame gewaarwording.

De tentoonstelling Kerken & Slavernij in het Luther Museum Amsterdam gaat over de rol die verschillende kerken speelden in het slavernijverleden – waarbij met name Suriname centraal zal staan. Tegelijkertijd wordt er gekeken naar de verdere stappen in het proces van de heilzame verwerking van dit verleden. Kerken & Slavernij loopt van 1 november t/m 31 januari 2021 in het Luther Museum Amsterdam.

Op 25 november 2020 is het 45 jaar geleden dat Suriname staatkundig onafhankelijk werd. Nederlandse kerken speelden een belangrijke rol in de toenmalige kolonie: zij introduceerden (medische) zorg en educatie, maar droegen ook bij aan het in stand houden en legitimeren van de slavernij. In juni 2013 betuigde de Raad van Kerken in Nederland spijt over hun betrokkenheid hierbij.

De tentoonstelling Kerken & Slavernij in het Luther Museum Amsterdam zal gaan over de rol die verschillende kerken speelden in het slavernijverleden – waarbij met name Suriname centraal zal staan. Tegelijkertijd wordt er gekeken naar de verdere stappen in het proces van de heilzame verwerking van dit verleden. Ook is er aandacht voor religieuze abolitionisten, spirituele invloeden en de uiteenlopende ervaringen aangaande het geloof voor ‘zwart’ en ‘wit’. Structuren wiens erfenis in de vorm van misvattingen en onbegrip tot op de dag van vandaag in de geloofsgemeenschappen doorwerkt.

De tentoonstelling is samengesteld door curator Vincent van Velsen, in samenwerking met De Evangelisch-Lutherse Gemeente Amsterdam, de Evangelische Broedergemeente en het Nationaal Instituut Nederlands Slavernij verleden en erfenis (NiNsee).

Kerken & Slavernij loopt van 1 november t/m 31 januari 2021 in het Luther Museum Amsterdam.

De Lutherse Kerk aan de Waterkant te Paramaribo. Het initiële gebouw werd in 1747 ingewijd maar ging bij de grote brand van 1832 verloren. Op dezelfde plaats werd de huidige nieuwe kerk gebouwd, welke in neoklassieke stijl werd ontworpen door stadsarchitect C.A. Roman en op 6 juli 1834 werd ingewijd. Beeld: Willem van de Poll, 1949 (Nationaal Archief). 

Bron: Luther Museum Amsterdam