Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen

Van 3 juni t/m 23 oktober 2022 sieren negen sculpturen Barbara Hepworth (1903–1975) de vrij toegankelijke tuinen van het Rijksmuseum. Het is de eerste tentoonstelling van de vooraanstaande Britse beeldhouwer in Amsterdam. Het merendeel van de beelden is afkomstig uit Engelse openbare tuinen en parken en verlaat zelden zijn vaste standplaats. Met het geometrische beeld Construction (Crucifixion) uit de kloostertuin van de Salisbury Kathedraal verwijst Hepworth naar de beeldtaal van haar vriend Piet Mondriaan en daarmee ook naar haar bijzondere relatie met Nederland.

Book 4 min

Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen geeft een overzicht van haar monumentale, late werk uit de jaren ‘60 en vroege jaren ’70. Zoals het vroegste werk in de tentoonstelling – Monolith (Empyrean) uit 1953-1954 – uit Kenwood Gardens of de beelden uit The Family of Man-groep (1970) die bij het cultuurcentrum Britten Pears Arts in Snape Maltings (Suffolk) staan. Ook is werk uit privécollecties te zien, zoals Hepworth’s laatste grote meerdelige werk Conversation with Magic Stones. Het Kröller-Müller Museum leent Squares with Two Circles (1963) uit.

Squares with Two Circles. Barbara Hepworth (1903-1975), 1963. Collectie Kröller-Müller Museum, Otterlo.

Pionier en rolmodel

Barbara Hepworth is een van de pioniers van het modernisme in de beeldhouwkunst, een stroming begin 20ste eeuw die breekt met tradities en waar innovatieve uitdrukkingsvormen hun intrede doen. Als twintiger valt ze al op met haar moderne beelden van hout, steen en marmer. Kenmerkend voor Hepworth wordt het doorbreken van het blok steen met gaten. Hepworth is een van de weinige internationaal succesvolle vrouwelijke kunstenaars van haar generatie. Ze geldt als rolmodel voor jongere generaties. Zij kende zichzelf een emanciperende rol toe door zich nadrukkelijk sculptor te noemen in plaats van sculptress. Aandacht voor haar leven en werk passen in de huidige vraag naar een evenwichtiger representatie van mannelijke en vrouwelijke kunstenaars.

Band met Nederland

In 1937 helpen Barbara Hepworth en haar tweede echtgenoot Ben Nicholson de Nederlandse schilder Piet Mondriaan om van Parijs naar Londen te komen om uit te wijken voor het oprukkende nazisme. Hun vriendschap is voor Hepworth in 1966 mede aanleiding stilistisch naar Mondriaan te verwijzen met Construction (Crucifixion). Bij wijze van uitzondering geeft Salisbury Cathedral dit bijzondere werk in bruikleen aan het Rijksmuseum. Hepworth debuteerde in Nederland in 1938 als een van de kunstenaars op de tentoonstelling ‘Abstracte Kunst’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Haar werk is nadien opgenomen in verschillende Nederlandse museumcollecties. Het Kröller-Müller Museum organiseerde in 1965 de grootste Europese overzichtstentoonstelling van haar werk tot dan toe, en heeft een van de belangrijkste verzamelingen sculpturen van haar hand in openbaar bezit ter wereld. ‘Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen’ is haar eerste solotentoonstelling in Amsterdam.

Hepworth drawing on Rosewall, above St. Ives, 1961 (from BBC television’s film Barbara Hepworth directed by John Read).

Internationale faam

In de naoorlogse jaren neemt haar internationale bekendheid toe en is Hepworth een prominente persoonlijkheid binnen de modernistische artistieke gemeenschap in St. Ives. De internationale reputatie van Hepworth wordt onderstreept door de toekenning van de Grand Prix van de Biënnale van São Paolo in 1959. In 1964 wordt haar sculptuur Single Form voor het gebouw van de Verenigde Naties in New York geplaatst ter herinnering aan secretaris-generaal Dag Hammarskjöld. Een versie van dit werk uit Battersea Park, Londen is te zien in de Rijksmuseumtuinen. In 1965 wordt ze benoemd tot Dame Commander van het Britse Rijk en treedt ze toe als de eerste vrouwelijke trustee van Tate Gallery in Londen.

Gastconservator en kleindochter

Sophie Bowness is gastconservator van Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen. Als gerenommeerd Brits kunsthistorica en kleindochter van Barbara Hepworth werkt zij samen aan de tentoonstelling Ludo van Halem, conservator 20ste-eeuwse kunst van het Rijksmuseum.

Dr. Sophie Bowness, gastcurator en kleindochter van Barbara Hepworth bij Single Form.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt de catalogus: Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen in het Nederlands/Engels met bijdragen van Sophie Bowness en Stephen Feeke, onafhankelijk curator, schrijver en PhD Candidate bij the Courtauld Institute. Vanaf medio juni verkrijgbaar in de webshop en in de Rijksmuseum winkel. Prijs: € 15,-

Rondleiding

De rondleidingen worden aangeboden vanaf 4 juni.

The Family of Man (Ancestor I & II, Parent I), Barbara Hepworth (1903-1975), 1970 The Syndics of the Fitzwilliam Museum, University of Cambridge. Allocated to the Fitzwilliam Museum following acceptance in lieu by the Department for Culture, Media and Sport, van het Estate of Barbara Hepworth.

Podcast

Komende zomer verschijnt een podcast waarin Janine Abbring in gesprek gaat met Rijksmuseumconservator Ludo van Halem over het leven en werk van beeldhouwer Barbara Hepworth.

Negende beeldententoonstelling

Barbara Hepworth in de Rijksmuseumtuinen van 3 juni t/m 23 oktober 2022 is de negende in een reeks vrij toegankelijke openluchttentoonstellingen van het Rijksmuseum. Eerder waren tentoonstellingen met beelden van Henry Moore (2013), Alexander Calder (2014), Joan Miró (2015), Giuseppe Penone (2016), Jean Dubuffet (2017), Eduardo Chillida (2018), Louise Bourgeois (2019) en Ellsworth Kelly (2021) te zien.

Bron: Rijksmuseum Amsterdam

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vereiste velden zijn gemarkeerd met *. Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

NL | EN