
Kees Verwey
Kees Verwey (1900-1995) is vooral bekend geworden met zijn bloemstillevens, portretten, interieur- en atelierstukken. Over hem werd gezegd dat hij door zijn degelijkheid een late negentiende-eeuwer was, maar dan in een modern jasje. Hij voelde zich verwant met de tradities van zowel de Haagse als de Amsterdamse School en zijn werk werd gezien als een voortzetting van de impressionisten, hoewel hij soms ook een brug sloeg naar de abstracte kunst. Verweys aquarellen kenmerken zich door zijn meesterlijke techniek, zijn innovatieve gebruik van licht en kleur, en zijn vermogen om het alledaagse op een verfrissende manier weer te geven. Hij wordt gezien als een van de grootste aquarellisten van de twintigste eeuw.

Kees Verwey, Notre Dame (Parijs), aquarel, 1964.
De reizen van Verwey
Slechts een enkele anekdote is bekend over zijn reizen, die hij al dan niet met zijn vrouw Jeanne Tilbusscher maakte. In de zomer van 1962 reisde Verwey met acteur en kunstenaar Albert van Dalsum en diens vrouw naar Rome. Ze verbleven in het Instituto Olandese, een mooi gelegen villa in een buitenwijk van Rome. Volgens classicus, archeoloog en publicist Frédéric Bastet, die ook in het instituut verbleef, was er ruzie ontstaan tussen de beide heren. Verwey kon niet verkroppen dat Albert van Dalsum een mooie aquarel had gemaakt van een palmboom in de tuin. De volgende dag zouden de heren samen opnieuw de boom schilderen. Verwey vertelde aan Bastet dat hij zichzelf goed papier had gegeven en aan Van Dalsum glad papier. Zijn aquarel mislukte hierdoor jammerlijk en toen Van Dalsum doorkreeg wat Kees had gedaan werd hij kwaad. En dat vond Verwey weer vreselijk kinderachtig. De ruzie moet weer zijn bijgelegd want in 1964 schilderde Verwey nog een portret van Van Dalsum.
Tijdens zijn reizen naar Frankrijk schilderde Verwey iconische locaties zoals de Notre-Dame en de kathedralen van Reims, Bourges en Chartres. In Barbizon, een beroemd kunstenaarsdorp, schilderde hij het huis van zijn idool Jean-François Millet. In 1972 en 1977 bezocht Verwey Londen en Canterbury. Hij legde de dreigende lucht boven Travalgar square in Londen op groot formaat vast. Voor de aquarel van de kathedraal van Canterbury lijkt Verwey geïnspireerd te zijn door de schilder John Constable (1776 -1837), die de kathedraal van Salisbury vaak op dezelfde manier schilderde.

Kees Verwey, Pleintje met platanen in Parijs, aquarel, 1966.
Activiteiten
De tentoonstelling is van 20 januari tot en met 30 maart 2025 te zien in Verwey Museum Haarlem. Kijk voor meer informatie en het volledige programma van publieksactiviteiten op www.verweymuseumhaarlem.nl
Bron: Verwey Museum Haarlem
Vul deze informatie aan of geef een reactie.